- Cursus J.H. Newman
- Les 00:Voorwoord
- Les 01: Newmans jeugd en eerste en tweede “bekering” (1801-1827)
- Les 02: Newman in Oriel (1822-1833)
- Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)
- Les 04: Newman op weg naar de katholieke Kerk (1839-1845)
- Les 05: Bespreking van The Development of Christian Doctrine
- Les 06: De eerste katholieke jaren (1845-1864)
- Les 07: De Apologia en terug naar Oxford (1864-1868)
- Les 08: De rechtvaardiging van het religieuze geloof: De Grammar (1868-1870)
- Les 09: Bespreking van An Essay in Aid of a Grammar of Assent. (Incl. het argument uit het geweten)
- Les 10: De pauselijke onfeilbaarheid (1869-1875)
- Les 11: Newman, de laatste jaren (1875-1890)
- Les 12: Vrouwen in het leven van J.H. Newman
Abbé Carron: verschil tussen versies
Regel 24: | Regel 24: | ||
==De revolutie== | ==De revolutie== | ||
− | Vanaf eind 1788 neemt in Frankrijk stilaan de revolutionaire en opstandige sfeer toe. Op 2 november 1789 worden alle kerkelijke eigendommen geconfisceerd en vanaf 4 januari 1791 wordt van alle priesters een eed geëist op de nieuwe burgerlijke grondwet. Deze wet is in wezen [[gallicanisme|gallicanistisch]]. Zij die de eed | + | Vanaf eind 1788 neemt in Frankrijk stilaan de revolutionaire en opstandige sfeer toe. Op 2 november 1789 worden alle kerkelijke eigendommen geconfisceerd en vanaf 4 januari 1791 wordt van alle priesters een eed geëist op de nieuwe burgerlijke grondwet. Deze wet is in wezen [[gallicanisme|gallicanistisch]]. Zij die de eed afleggen krijgen een benoeming en staatssalaris. Zij behoren daarmee tot een kerk los van Rome. Pius VI (1775-99) veroordeelt deze eed en deze kerk als schismatisch.<br> |
Ongeveer de helft van de priesters weigert de eed.<ref>Zij worden ''prêtres insermentés'' en later ''prêtres réfractaires'' genoemd. Hun aantal wordt geschat op ca 75.000. De meelopers heten: ''jureurs'' of ''prêtres assermentés''.</ref> Zij het dat het per streek enorm verschilt. Slechts vier bisschoppen doen spontaan mee. De anderen wachten op de positie van de paus en gaan vervolgens in ballingschap.<br> | Ongeveer de helft van de priesters weigert de eed.<ref>Zij worden ''prêtres insermentés'' en later ''prêtres réfractaires'' genoemd. Hun aantal wordt geschat op ca 75.000. De meelopers heten: ''jureurs'' of ''prêtres assermentés''.</ref> Zij het dat het per streek enorm verschilt. Slechts vier bisschoppen doen spontaan mee. De anderen wachten op de positie van de paus en gaan vervolgens in ballingschap.<br> | ||
− | Carron weigert de eed af te leggen. Hij moet vertrekken en de burgerlijke overheid stelt nieuwe priesters aan. Het gewone volk weigert echter massaal om deel te nemen aan de liturgie enz. van deze priesters. In Rennes was er maar één kerk waar het een beetje liep voor deze officiële priesters: de Saint-Sauveur. In deze eerste tijd slaagden een aantal weigerende priesters zoals Carron er nog in om | + | Carron weigert de eed af te leggen. Hij moet vertrekken en de burgerlijke overheid stelt nieuwe priesters aan. Het gewone volk weigert echter massaal om deel te nemen aan de liturgie enz. van deze priesters. In Rennes was er maar één kerk waar het een beetje liep voor deze officiële priesters: de Saint-Sauveur. In deze eerste tijd slaagden een aantal weigerende priesters zoals Carron er nog in om diensten en uitvaarten te doen in hun kerken. Carron lukte dat tot in 1792. Dit was m.n. mogelijk omdat er in de wijde omgeving van Rennes relatief weinig collaborerende priesters waren.<br> |
Een decreet van de <i>Assemblée nationale</i> hief de kloostergeloften en bijbehorende verplichtingen van alle religieuzen op, waardoor een aantal terugkeerden in de wereld of een rol opnamen onder de "officiële" clerus. Een groot deel van deze ex-religieuzen en clerus raakten totaal losgeslagen.<br> | Een decreet van de <i>Assemblée nationale</i> hief de kloostergeloften en bijbehorende verplichtingen van alle religieuzen op, waardoor een aantal terugkeerden in de wereld of een rol opnamen onder de "officiële" clerus. Een groot deel van deze ex-religieuzen en clerus raakten totaal losgeslagen.<br> | ||
Carron deed wat hij kon om zijn Rome getrouwe collega's bij te staan. Hun situatie werd met de dag penibeler m.n. in Parijs.<br> | Carron deed wat hij kon om zijn Rome getrouwe collega's bij te staan. Hun situatie werd met de dag penibeler m.n. in Parijs.<br> | ||
− | In la Piletière wist hij in 1789 nog het "Hospice de la Piletière" op te richten | + | In la Piletière wist hij in 1789 nog het "Hospice de la Piletière" op te richten, een opvang met drie zalen voor telkens zes zieken of ouderen. De dochters van liefde (Filles de la Charité de Saint-Lazare) werden gevraagd ervoor te zorgen. De strenge vervolging die volgde maakte dat echter spoedig onmogelijk.<br> |
Hij bood de trappisten aan om bij hem onder te duiken en in La Piletière hun gemeenschap voort te zetten. Er werkten op dat moment ongeveer 1500 mensen. Dit bleek echter onmogelijk en de trouwe trappisten moesten vluchten. | Hij bood de trappisten aan om bij hem onder te duiken en in La Piletière hun gemeenschap voort te zetten. Er werkten op dat moment ongeveer 1500 mensen. Dit bleek echter onmogelijk en de trouwe trappisten moesten vluchten. | ||
Versie van 5 jan 2024 15:04
Abbé Carron (1760-1821) 1 Bronnen
2 VoorwoordAbbé Jules Carron (ook wel Caron), wordt soms de Vincentius de Paul van de emigratie genoemd. Hij heeft geen directe band met Newman, maar is hier opgenomen om mede een achtergrond te schetsen van het Engeland waarin de Oxfordbeweging zich ontwikkelde. Naast prominente bekeerlingen die de Oxfordbeweging voorafgingen zoals George Spencer en Ambrose Phillipps de Lisle was er zeker ook invloed van de duizenden gevluchte en verbannen Franse priesters en katholieke edellieden op de manier waarop vele Engelsen de katholieken zagen en ervoeren. 3 Zijn levenGuy Toussaint Julien Carron (23 februari 1760 - 15 maart 1821).Carron werd geboren in Rennes. Daar werd hij priester gewijd op 21 december 1782 en werkte als kapelaan aan de Saint-Germain, waar hij zich o.a. bijzonder inzette voor de armen. Hij publiceerde ook enkele werken o.a. Les Héroïnes chrétiennes, Les Epoux chrétiens, ou Vie de M. et Mme de la Garaye (over een historisch echtpaar) en Les Modèles du clergé. 4 De revolutieVanaf eind 1788 neemt in Frankrijk stilaan de revolutionaire en opstandige sfeer toe. Op 2 november 1789 worden alle kerkelijke eigendommen geconfisceerd en vanaf 4 januari 1791 wordt van alle priesters een eed geëist op de nieuwe burgerlijke grondwet. Deze wet is in wezen gallicanistisch. Zij die de eed afleggen krijgen een benoeming en staatssalaris. Zij behoren daarmee tot een kerk los van Rome. Pius VI (1775-99) veroordeelt deze eed en deze kerk als schismatisch. 5 In ballingschap: JerseyNa 10 augustus 1792 begon men systematisch op te treden tegen de priesters die de eed niet hadden afgelegd. Carron die op 14 augustus moest verschijnen om gearresteerd te worden bleef gewoon thuis. De andere priesters werden gearresteerd en daar de Benedictijnenabdij van Saint-Melaine gevoerd. Hij schreef op 16 augustus een brief aan de overheid met de vraag of hij zijn werk voor de armen kan blijven doen. 6 In ballingschap: LondenIn augustus 1796 haalde de Engelse regering de ballingen naar het vasteland uit vrees voor oorlog met Frankrijk en een invasie van Jersey. Carron vertrok in augustus 1796 naar Londen met een aanbevelingsbrief van de balling-bisschop van Tréguier. In Londen (Tottenham Court Road) begon hij in september 1796 reeds met twee scholen voor de kinderen van de "émigrés". Deze scholen namen al snel ook arme Engelse katholieke kinderen aan en waren volledig gratis. Hij opende, met behulp van andere priesters, ook twee kapellen. Hij organiseerde weer een bibliotheek en gaf zelf les in het Frans. 6.1 Somers Town, LondenIn november 1799 verhuisde hij naar Somers Town (Londen). De reden hiervoor is onbekend. Dit werd het centrum van zijn activiteiten. De scholen en een aantal activiteiten bleven in Tottenham Court Road. Hij onderhield hier ook nog uitgebreid contact mee. In Somers Town ontplooide hij een zevental nieuwe initiatieven. Allereest vier scholen, twee betaald, twee vrij, telkens een voor jongens en een voor meisjes,[4] De scholen van Carron genoten een zeer goede reputatie. Heel wat adellijke heren gaven er les. De gratis school voor arme katholieke kinderen, m.n. kinderen van émigrés werd geleid door twee Françaises die ook Engels spraken. Verder richtte hij een bibliotheek op, een gasthuis voor Franse zieken, een gasthuis voor oude en zieke Franse geestelijken (ca 40 personen), en een school voor arme katholieke meisjes en de zogenaamde "Chambre de la Providence" (Kamer van de Voorzienigheid) waar drie Engelse en drie Franse dames hun leven wijdden aan de zorg voor de arme katholieken, hun opleiding en het ziekenbezoek. Ze hielpen met de armenzorg, m.n. onder de Fransen, met een gaarkeuken, het verstrekken kleding, enz.[5] Dit was geïnspireerd op het werk van de Dochters van Liefde van Sint Vincentius de Paul. Een van deze Engelse dames is de bekeerlinge Anne Letitia Trelawney. Heel wat kinderen, een groot aantal van hen waren wees, kregen er gratis onderwijs en onderdak. Engelse en Ierse katholieken stuurden hun kinderen naar deze scholen. Een van hen was Margaret Hallahan.[6] 6.1.1 1802Op 15 juli 1801 werd in Parijs het concordaat tussen Napoleon en paus Pius VII getekend, waardoor de vereiste eed op de grondweg van 1790 werd opgeheven. In de loop van 1802 keert 2/3 van de vluchtelingen terug naar Frankrijk. 6.1.2 Andere werkenIn de jaren in Engeland onderhield hij in de tijden dat dat mogelijk was een correspondentie met velen in Frankrijk. Naast zijn vele werk vond hij nog tijd om te publiceren. In 1796 Réflexions chrétiennes pour tous les jours de l'année, gepubliceerd in Winchester, waar veel prêtres émigrés onderdak vonden bij de markies van Buckingham. In 1800 Pensées ecclésiastiques (4 delen) met een heruitgave in 1801. Hij herwerkt zijn boek uit 1796 met de nieuwe titel: Pensées chrétiennes, ou Entretiens de l'âme fidèle avec le Seigneur pour tous les jours de l'année. Er verschijnen nog meer dan tien werken van zijn hand. 7 Terug naar FrankrijkToen Lodewijk XVIII na de gedwongen troonsafstand van Napoleon op 6 april 1814 enige tijd later terugkeerde in Frankrijk vroeg hij Carron met zijn goede werken en scholen naar Parijs te komen. 8 De Honderd Dagen van Napoleon. Terug naar Engeland.Op 20 maart 1815 ontsnapte Napoleon van het eiland Elba. Hij keerde op 4 maart terug in Parijs en greep de macht. Carron vluchtte op 28 maart via Calais terug naar Somers Town. 9 Definitief terug in ParijsCarron woonde in Frankrijk bij de Feuillantine, waar ook Lamennais een tijd verbleef. Een bekend bezoeker in Parijs was de Engelse bekeerling Thomas Weld, die in 1830 kardinaal zou worden. Carron was zijn studiebegeleider en geestelijk leidsman.[13] 10 Voetnoten
|