- Cursus J.H. Newman
- Les 00:Voorwoord
- Les 01: Newmans jeugd en eerste en tweede “bekering” (1801-1827)
- Les 02: Newman in Oriel (1822-1833)
- Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)
- Les 04: Newman op weg naar de katholieke Kerk (1839-1845)
- Les 05: Bespreking van The Development of Christian Doctrine
- Les 06: De eerste katholieke jaren (1845-1864)
- Les 07: De Apologia en terug naar Oxford (1864-1868)
- Les 09: Bespreking van An Essay in Aid of a Grammar of Assent. (Incl. het argument uit het geweten)
- Les 10: De pauselijke onfeilbaarheid (1869-1875)
- Les 11: Newman, de laatste jaren (1875-1890)
- Les 12: Vrouwen in het leven van J.H. Newman
Les 08: De rechtvaardiging van het religieuze geloof: De Grammar (1868-1870)
1 Inleiding.Begin 1868 bracht Newman een verzameling gedichten uit onder de naam Verses on Various Occasions. De bundel werd zowel in katholieke als anglicaanse kringen positief onthaald. Newman voelde dat hij sedert de Apologia een gerespecteerd man was in Engeland. Tegelijk voelde hij zich bezwaard door de vijandigheid van Manning en de Propaganda. 2 De voorbereiding op de Grammar.2.1 Het schrijven. (1866-1870)In 1851 liet hij zich ontvallen dat hij al 20 jaar zat te broeden op een aantal filosofische thema’s.[1]
Zijn zogenaamde Theological Papers (T.P. i) tonen dat hij begin 1860 probeerde om het thema “zekerheid” aan te pakken. Hij kwam echter niet vooruit. Mogelijk speelde hierbij het feit dat hij zeer overwerkt was. In 1861 schreef hij dat hij al jaren bezig was om te schrijven over “geloof en rede”, maar dat het niet wil lukken. Hij omschreef het als “tunnelling through the Alps”[2] Pas in 1866 vond hij de sleutel en wel in Zwitserland in Glion (bij Montreux) aan het meer van Genève (daar verbleef hij van 2-10 augustus), tijdens zijn vakantie van een maand in de Alpen, die hij aldaar op doktersadvies doorbracht. Een brief van 12 augustus 1866 uit Champéry bevat de eerste verwijzing naar wat later de Grammar of Assent gaat worden. De sleutel was zijn inzicht dat zekerheid een gevolg is van toestemmen (assent) en dat hij dus met een analyse van "toestemmen" moest beginnen. “it struck me 'You are wrong in beginning with certitude - certitude is only a kind of assent- you should begin with contrasting assent and inference.”[3] 2.2 De voorgeschiedenis.Newman was al bezig met geloofsverdediging in zijn brieven aan zijn sceptische broer Charles in 1821-1825. Wij vinden een stuk over geloofsverdediging in een brief van mei 1821.[6] De kerngedachten van de Grammar vinden wij reeds in de Oxford University Sermons en in de vijfde les (1854) van Idea of a University, getiteld: "A Form of Infidelity of the Day".[7] Het thema van de geloofsverdediging is ook aanwezig in de rest van zijn lezingen in Dublin.[8] Het thema keert terug in de correspondentie met John Moore Capes, naar aanleiding van diens artikelen in de Rambler.[9] Het was het onderwerp van zijn geplande Prolegomena voor de bijbelvertaling rond 1858-60. Ook uit een brief aan Charles Meynell blijkt dat hij begin 1860 speelde met het plan voor dit boek.[10] In 1860 had hij een hele uiteenzetting over geloofszekerheid in een briefwisseling met William Froude (broer van Hurrell) en diens vrouw Catherine Holdsworth. Reeds eerder in 1848-49 had Newman een briefwisseling met Catherine waarin dit thema aangesneden werd.[11] In de 1870-er jaren had hij een briefwisseling William zelf na de bekering van diens vrouw en kinderen (1857). Het was een periode waarin William steeds meer afzakte naar het scepticisme.[12] Newman getuigt dat hij ontelbare stukken met aanzetten voor dit werk had, maar dat het jarenlang niet wou lukken.[13] Op 2 januari 1870 schrijft hij dat hij geen enkel van zijn werken zo vaak herschreven heeft als de Grammar.[14] 3 De situatie van het geloof in deze tijdNewman zag de voortgaande secularisering van de maatschappij. In 1869 werd in Ierland Kerk (Iers-Anglicaans) en staat gescheiden. Newman voorzag dat er ook een seculier schoolsysteem zou komen met schoolplicht. Dit had in zijn ogen ook positieve kanten. Hij verwachtte immers dat er dan naast de katholieke scholen geen anti-katholieke scholen meer open gehouden zouden worden en dat het seculiere schoolsysteem de lasten van de parochies om scholen open te houden behoorlijk zou verlichten.
Overigens had Newman geen enkele moeite met het opkomende darwinisme. Geloof en evolutie waren voor hem -zoals in het algemeen voor katholieken- duidelijk niet met elkaar in tegenspraak. 4 De publicatie.Vanaf 1868 waren grote stukken van het werk klaar en Newman legde ze voor aan Dr. Charles Meynell, prof. van filosofie in Oscott.[18] die de zeer moeilijke taak op zich nam van revisor.[19] Newmans intellect is zo groot en het boek zo origineel dat dat beslist een zeer moeilijke taak was. 5 Literatuur bij deze les6 Voetnoten
|