- Cursus J.H. Newman
- Les 00:Voorwoord
- Les 01: Newmans jeugd en eerste en tweede “bekering” (1801-1827)
- Les 02: Newman in Oriel (1822-1833)
- Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)
- Les 04: Newman op weg naar de katholieke Kerk (1839-1845)
- Les 05: Bespreking van The Development of Christian Doctrine
- Les 06: De eerste katholieke jaren (1845-1864)
- Les 07: De Apologia en terug naar Oxford (1864-1868)
- Les 08: De rechtvaardiging van het religieuze geloof: De Grammar (1868-1870)
- Les 09: Bespreking van An Essay in Aid of a Grammar of Assent. (Incl. het argument uit het geweten)
- Les 10: De pauselijke onfeilbaarheid (1869-1875)
- Les 11: Newman, de laatste jaren (1875-1890)
- Les 12: Vrouwen in het leven van J.H. Newman
Jean-Nicolas Jager: verschil tussen versies
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 51: | Regel 51: | ||
Op 5 februari 1868 stierf hij.<br> | Op 5 februari 1868 stierf hij.<br> | ||
− | ==Newman | + | ==Jagers invloed op Newman== |
Hier willen wij de controverse zelf niet bespreken, maar verwijzen naar de invloed van deze controverse op Newman. [[Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)#Abbé Jager|(Zie Les 03 over Newman)]]<br> | Hier willen wij de controverse zelf niet bespreken, maar verwijzen naar de invloed van deze controverse op Newman. [[Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)#Abbé Jager|(Zie Les 03 over Newman)]]<br> | ||
Newman verwijst in zijn <i>Apologia</i> naar Jager als "a learned French Priest". | Newman verwijst in zijn <i>Apologia</i> naar Jager als "a learned French Priest". | ||
Regel 57: | Regel 57: | ||
This work employed me for three years, from the beginning of 1834 to the end of 1836. It was composed, after a careful consideration and comparison of the principal Anglican divines of the 17th century. It was first written in the shape of controversial correspondence with a learned French Priest; then it was re-cast, and delivered in Lectures at St. Mary's: lastly, with considerable retrenchments and additions, it was re-written for publication. <i>Apo.</i> 64.</blockquote> | This work employed me for three years, from the beginning of 1834 to the end of 1836. It was composed, after a careful consideration and comparison of the principal Anglican divines of the 17th century. It was first written in the shape of controversial correspondence with a learned French Priest; then it was re-cast, and delivered in Lectures at St. Mary's: lastly, with considerable retrenchments and additions, it was re-written for publication. <i>Apo.</i> 64.</blockquote> | ||
Het is daarom zeer verwonderlijk dat hij hem in retrospect niet ziet als iemand van invloed op zijn weg naar de katholieke Kerk. Immers op de vraag van J.E. Darras van 16 februari 1868 (enkele dagen na de dood van Jager) of Jager invloed op zijn ontwikkeling gehad heeft antwoordt Newman: Neen. Hiermee doet hij Jager ongetwijfeld, en waarschijnlijk onbedoeld, onrecht.<br> | Het is daarom zeer verwonderlijk dat hij hem in retrospect niet ziet als iemand van invloed op zijn weg naar de katholieke Kerk. Immers op de vraag van J.E. Darras van 16 februari 1868 (enkele dagen na de dood van Jager) of Jager invloed op zijn ontwikkeling gehad heeft antwoordt Newman: Neen. Hiermee doet hij Jager ongetwijfeld, en waarschijnlijk onbedoeld, onrecht.<br> | ||
− | Allen<ref>{{sc|Allen}}, 186-188.</ref> geeft een synopsis van de stukken uit de controverse die Newman gebruikte in de eerste en derde editie van zijn <i>Lectures on the Prophetical Office of the Church</i>. Het betreft hier tientallen overeenkomsten, die gen twijfel laten aan Jagers invloed.<ref>Waarschijnlijk zijn er ook nog heel elementen in een aantal Tracts te vinden.</ref> Ook het geciteerde begin van ''Tract 71'' van 1 januari 1835 suggereert dat de controverse wel degelijk invloed op | + | Allen<ref>{{sc|Allen}}, 186-188.</ref> geeft een synopsis van de stukken uit de controverse die Newman gebruikte in de eerste en derde editie van zijn <i>Lectures on the Prophetical Office of the Church</i>. Het betreft hier tientallen overeenkomsten, die gen twijfel laten aan Jagers invloed.<ref>Waarschijnlijk zijn er ook nog heel elementen in een aantal Tracts te vinden.</ref> Ook het geciteerde begin van ''Tract 71'' van 1 januari 1835 suggereert dat de controverse wel degelijk en zeer waarschijnlijk cruciale invloed op de ontwikkeling van zijn religieuze ideeën heeft gehad.<ref>Newman vermeldt deze Tract overigens op dezelfde pagina, al waaarop hij Jagers invloed ontkent, in <i>Apo.</i> 64.</ref><br> |
− | Henry Tristam beschrijft gedetailleerd en overtuigend in zijn artikel van 1945 over de | + | Henry Tristam beschrijft gedetailleerd en overtuigend in zijn artikel van 1945 over de niet-te-ontkennen invloed van Jager op Newman.<ref>{{sc|Stern}}, 130-131 die in 1964 het werk van Allen niet kende benadrukt het belang van [[Hurrell Froude]] in Newmans ontwikkeling ten koste van Jager. Hij ziet [[Hurrell Froude|Froudes]] rol als maïeutisch: het stellen van de juiste vragen bij Newmans antwoord aan Jager, waarmee hij indirect Newmans begrip van de ontwikkeling van de geloofswaarheden deed ontvouwen.</ref><br> |
Schrijver dezes vraagt zich af hoe de literatuur over Newman-Jager er zou uitzien als m.n. de Engelse auteurs de Franse taal zouden beheersen, zoals Louis Allen. | Schrijver dezes vraagt zich af hoe de literatuur over Newman-Jager er zou uitzien als m.n. de Engelse auteurs de Franse taal zouden beheersen, zoals Louis Allen. | ||
Huidige versie van 6 jan 2024 om 11:56
Jean-Nicolas Jager (1790-1868)
1 Literatuur
2 Zijn levenJean-Nicolas Jager[1] werd geboren op 17 juni 1790 als oudste zoon van een schoenmaker Jean Jager en zijn vrouw Catherine Baro in het piepkleine dorpje Gréning (Duits: Greningen) (toen ca 400 inwoners, tegenwoordig ca 140) in het departement Moselle in de Elzas. 3 De controverse met Oxford (1834-1836)In Parijs ontmoette Jager bij een diner toevallig een Engelsman die met hem over theologie praatte. Deze man, Benjamin Harrison, was een in de ogen van Jager een intelligente en oprechte protestant en Jager werd gegrepen door hun gesprek. Tijdens Harrisons verblijf in Parijs, waar hij was om Arabisch te studeren bij De Sacy,[6] woonde hij een aantal uiteenzettingen over dogmatiek van Jager bij. Bij zijn vertrek vroeg Harrison (Jager wist nog steeds niet wie hij was en vermoedde niet dat hij een anglicaanse ambtsdrager was, en al helemaal niet dat hij bij de Tractarians hoorde) om hun controverses per brief verder te zetten en te publiceren. Zij spraken duidelijk regels af over hoe ze dat zouden doen.[7] Ze zouden hun brieven nummeren en de vragen/opwerpingen in dezelfde volgorde als waarin ze te sprake kwamen behandelen. Harrison schrijft hierover aan Newman de eerste keer op 1 september 1834.[8] 4 Zijn leven na 1836In 1835 publiceerde Jager: Célibat ecclesiastique: Dans ses rapports religieux et politiques gericht tot de Oxfordbeweging en in 1836 Le protestantisme aux prises avec la doctrine catholique, ou controverses avec plusieurs ministres anglicans. Dit laatste werk is de neerslag van zijn uiteenzetting met Oxford-beweging en m.n. Newman. Jager maakt hierin, kennelijk uit nederigheid, de namen van zijn beroemde tegenstanders niet bekend.
Omdat hij zich openlijk distantieerde van het door de staat gesteunde gallicanisme moest hij in 1851 gedwongen op pensioen met het excuus dat hij geen doctor in de theologie was. In november 1850 behaalde hij -zoals vermeld- daarom het doctoraat in Lyon. Hij werd ontslagen en met congé de disponibilité gestuurd, zonder uitkering. Dit werd jaarlijks herhaald tot in 1858, toen hij instemde met zijn pensioenregeling.
Op 4 februari 1851 weigerde hij overigens om zijn ontslag te geven en schreef ter verdediging over het werk dat hij gedaan had, inclusief zijn controverse met de anglicanen[14]:
Het was een tijd waarin hij echter nog kracht had en veel publiceerde. Zijn grootste ongemak was zijn toenemende doofheid. 5 Jagers invloed op NewmanHier willen wij de controverse zelf niet bespreken, maar verwijzen naar de invloed van deze controverse op Newman. (Zie Les 03 over Newman)
Het is daarom zeer verwonderlijk dat hij hem in retrospect niet ziet als iemand van invloed op zijn weg naar de katholieke Kerk. Immers op de vraag van J.E. Darras van 16 februari 1868 (enkele dagen na de dood van Jager) of Jager invloed op zijn ontwikkeling gehad heeft antwoordt Newman: Neen. Hiermee doet hij Jager ongetwijfeld, en waarschijnlijk onbedoeld, onrecht. 6 Voetnoten
|