- Cursus J.H. Newman
- Les 00:Voorwoord
- Les 01: Newmans jeugd en eerste en tweede “bekering” (1801-1827)
- Les 02: Newman in Oriel (1822-1833)
- Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)
- Les 04: Newman op weg naar de katholieke Kerk (1839-1845)
- Les 05: Bespreking van The Development of Christian Doctrine
- Les 06: De eerste katholieke jaren (1845-1864)
- Les 07: De Apologia en terug naar Oxford (1864-1868)
- Les 08: De rechtvaardiging van het religieuze geloof: De Grammar (1868-1870)
- Les 09: Bespreking van An Essay in Aid of a Grammar of Assent. (Incl. het argument uit het geweten)
- Les 10: De pauselijke onfeilbaarheid (1869-1875)
- Les 11: Newman, de laatste jaren (1875-1890)
- Les 12: Vrouwen in het leven van J.H. Newman
Jean-Nicolas Jager: verschil tussen versies
Regel 52: | Regel 52: | ||
==Newman en Jager== | ==Newman en Jager== | ||
− | Hier willen wij de controverse zelf niet bespreken, maar verwijzen naar de invloed van deze controverse op Newman. [[Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)#Abbé Jager|Zie Les 03 over Newman)]]<br> | + | Hier willen wij de controverse zelf niet bespreken, maar verwijzen naar de invloed van deze controverse op Newman. [[Les 03: De eerste zes jaren van de Oxfordbeweging (1833-39)#Abbé Jager|(Zie Les 03 over Newman)]]<br> |
− | Newman verwijst in zijn <i>Apologia</i> naar Jager als "a learned French Priest".< | + | Newman verwijst in zijn <i>Apologia</i> naar Jager als "a learned French Priest". |
− | This work employed me for three years, from the beginning of 1834 to the end of 1836. It was composed, after a careful consideration and comparison of the principal Anglican divines of the 17th century. It was first written in the shape of controversial correspondence with a learned French Priest; then it was re-cast, and delivered in Lectures at St. Mary's: lastly, with considerable retrenchments and additions, it was re-written for publication. <i>Apo.</i> 64.</ | + | <blockquote>These were the circumstances, which led to my publication of "<i>The Prophetical office of the Church viewed relatively to Romanism and Popular Protestantism</i>."<br> |
+ | This work employed me for three years, from the beginning of 1834 to the end of 1836. It was composed, after a careful consideration and comparison of the principal Anglican divines of the 17th century. It was first written in the shape of controversial correspondence with a learned French Priest; then it was re-cast, and delivered in Lectures at St. Mary's: lastly, with considerable retrenchments and additions, it was re-written for publication. <i>Apo.</i> 64.</blockquote> | ||
+ | Het is daarom zeer verwonderlijk dat hij hem in retrospect niet ziet als iemand van invloed op zijn weg naar de katholieke Kerk. Immers op de vraag van J.E. Darras van 16 februari 1868 (enkele dagen na de dood van Jager) of Jager invloed op zijn ontwikkeling gehad heeft antwoordt Newman: Neen. Hiermee doet hij Jager ongetwijfeld, en waarschijnlijk onbedoeld, onrecht. In Allen<ref>{{sc|Allen}}, 186-188.</ref> is een meer dan overtuigende synopsis te vinden van de stukken uit de controverse die Newman gebruikte in de eerste en derde editie van zijn <i>Lectures on the Prophetical Office of the Church</i>. Het betreft hier tientallen overeenkomsten.<ref>Waarschijnlijk zijn er ook nog heel wat in een aantal Tracts te vinden.</ref> Ook het geciteerde begin van ''Tract 71'' van 1 januari 1835 suggereert dat de controverse wel degelijk invloed op hem had.<ref>Newman vermeldt deze Tract overigens op dezelfde pagina in <i>Apo.</i> 64.</ref><br> | ||
Henry Tristam beschrijft gedetailleerd en overtuigend in zijn artikel van 1945 over de (waarschijnlijke) invloed van Jager op Newman.<ref>{{sc|Stern}}, 130-131 die in 1964 het werk van Allen niet kent benadrukt het belang van [[Hurrell Froude]] in Newmans ontwikkeling ten koste van Jager. Hij ziet [[Hurrell Froude|Froudes]] rol als maïeutisch: het stellen van de juiste vragen bij Newmans antwoord aan Jager, waarmee hij indirect Newmans begrip van de ontwikkeling van de geloofswaarheden deed ontvouwen.</ref><br> | Henry Tristam beschrijft gedetailleerd en overtuigend in zijn artikel van 1945 over de (waarschijnlijke) invloed van Jager op Newman.<ref>{{sc|Stern}}, 130-131 die in 1964 het werk van Allen niet kent benadrukt het belang van [[Hurrell Froude]] in Newmans ontwikkeling ten koste van Jager. Hij ziet [[Hurrell Froude|Froudes]] rol als maïeutisch: het stellen van de juiste vragen bij Newmans antwoord aan Jager, waarmee hij indirect Newmans begrip van de ontwikkeling van de geloofswaarheden deed ontvouwen.</ref><br> | ||
Versie van 6 jan 2024 10:06
Jean-Nicolas Jager (1790-1868)
1 Literatuur
2 Zijn levenJean-Nicolas Jager[1] werd geboren op 17 juni 1790 als oudste zoon van een schoenmaker Jean Jager en zijn vrouw Catherine Baro in het piepkleine dorpje Gréning (Duits: Greningen) (toen ca 400 inwoners, tegenwoordig ca 140) in het departement Moselle in de Elzas. 3 De controverse met Oxford (1834-1836)In Parijs ontmoette Jager bij een diner toevallig een Engelsman die met hem over theologie praatte. Deze man, Benjamin Harrison, was een in de ogen van Jager een intelligente en oprechte protestant en Jager werd gegrepen door hun gesprek. Tijdens Harrisons verblijf in Parijs, waar hij was om Arabisch te studeren bij De Sacy,[6] woonde hij een aantal uiteenzettingen over dogmatiek van Jager bij. Bij zijn vertrek vroeg Harrison (Jager wist nog steeds niet wie hij was en vermoedde niet dat hij een anglicaanse ambtsdrager was, en al helemaal niet dat hij bij de Tractarians hoorde) om hun controverses per brief verder te zetten en te publiceren. Zij spraken duidelijk regels af over hoe ze dat zouden doen.[7] Ze zouden hun brieven nummeren en de vragen/opwerpingen in dezelfde volgorde als waarin ze te sprake kwamen behandelen. Harrison schrijft hierover aan Newman de eerste keer op 1 september 1834.[8] 4 Zijn leven na 1836In 1835 publiceerde Jager: Célibat ecclesiastique: Dans ses rapports religieux et politiques gericht tot de Oxfordbeweging en in 1836 Le protestantisme aux prises avec la doctrine catholique, ou controverses avec plusieurs ministres anglicans. Dit laatste werk is de neerslag van zijn uiteenzetting met Oxford-beweging en m.n. Newman. Jager maakt hierin, kennelijk uit nederigheid, de namen van zijn beroemde tegenstanders niet bekend.
Omdat hij zich openlijk distantieerde van het door de staat gesteunde gallicanisme moest hij in 1851 gedwongen op pensioen met het excuus dat hij geen doctor in de theologie was. In november 1850 behaalde hij -zoals vermeld- daarom het doctoraat in Lyon. Hij werd ontslagen en met congé de disponibilité gestuurd, zonder uitkering. Dit werd jaarlijks herhaald tot in 1858, toen hij instemde met zijn pensioenregeling.
Op 4 februari 1851 weigerde hij overigens om zijn ontslag te geven en schreef ter verdediging over het werk dat hij gedaan had, inclusief zijn controverse met de anglicanen[14]:
Het was een tijd waarin hij echter nog kracht had en veel publiceerde. Zijn grootste ongemak was zijn toenemende doofheid. 5 Newman en JagerHier willen wij de controverse zelf niet bespreken, maar verwijzen naar de invloed van deze controverse op Newman. (Zie Les 03 over Newman)
Het is daarom zeer verwonderlijk dat hij hem in retrospect niet ziet als iemand van invloed op zijn weg naar de katholieke Kerk. Immers op de vraag van J.E. Darras van 16 februari 1868 (enkele dagen na de dood van Jager) of Jager invloed op zijn ontwikkeling gehad heeft antwoordt Newman: Neen. Hiermee doet hij Jager ongetwijfeld, en waarschijnlijk onbedoeld, onrecht. In Allen[15] is een meer dan overtuigende synopsis te vinden van de stukken uit de controverse die Newman gebruikte in de eerste en derde editie van zijn Lectures on the Prophetical Office of the Church. Het betreft hier tientallen overeenkomsten.[16] Ook het geciteerde begin van Tract 71 van 1 januari 1835 suggereert dat de controverse wel degelijk invloed op hem had.[17] 6 Voetnoten
|